GRI-index
Hansels hållbarhetsrapport är upprättad i enlighet med GRI Standards på tillämpningsnivå Core. Standarderna anges enligt versionen från 2016.
Organisationsprofil | |||
GRI-referens | GRI-upplysning | Hänvisning | Hansels väsentlighetstema/Reservation |
102-1 | Organisationens namn | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-2 | Viktigaste verksamhet, varumärken, produkter och tjänster | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-3 | Huvudkontorets lokalisering | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-4 | Lokalisering av verksamheten | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-5 | Ägarstruktur och bolagsform | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-6 | Marknadsnärvaro | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-7 | Organisationens storlek | Nyckeltal och ekonomisk ställning | |
102-8 | Information om personalstyrka | Över 100 experter inom offentlig upphandling | Ej tillämpligt nyckeltal för punkt a och c: Könsfördelningen anges för hela personalstyrkan eftersom den är relativt liten. En närmare specificering är inte ändamålsenlig. |
102-9 | Leverantörskedja | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-10 | Betydande förändringar i organisationen och dess leverantörskedja | Gemensamma upphandlingar för en bred kundkrets | |
102-11 | Tillämpning av försiktighetsprincipen | Vi visar vägen för hållbar upphandling | Ej tillämpligt nyckeltal: Hansels verksamhet har ingen direkt miljöpåverkan, eftersom bolaget inte har någon egen produktion. I hållbarhetsanalysen redovisas indirekta konsekvenser. |
102-12 | Externa initiativ | En gemensam ståndpunkt för offentlig upphandling | |
102-13 | Medlemskap i organisationer och intresseorganisationer | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
Strategi | |||
102-14 | Kommentar från verkställande direktören | Verkställande direktören har ordet | |
102-15 | Väsentligaste påverkan, risker och möjligheter | Risker och riskhantering | Riskbedömningen uppdateras följande gång på våren 2021. |
Etik och integritet | |||
102-16 | Värdegrund och affärsprinciper | Förenad upphandlingskraft | Insyn och transparens vid offentlig upphandling
Bekämpning av grå ekonomi |
102-17 | Mekanismer för råd och kommunikation avseende etik | Öppen verksamhet i överensstämmelse med kraven | Insyn och transparens vid offentlig upphandling
Bekämpning av grå ekonomi |
Styrning | |||
102-18 | Redogörelse för organisationens bolagsstyrning | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-19 | Delegering av ansvar för hållbarhet | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-20 | Ledningsansvar och rapporteringsrelationer vad gäller hållbarhetsfrågor | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-24 | Urvalsprocess för styrelse och ledningsgrupp | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | Ej tillämpligt nyckeltal (b): Hansel har ingen handlingsmodell för personval, utan vi följer statens principer för ägarstyrning. |
102-32 | Godkänna hållbarhetsredovisningen | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
Intressentdialog | |||
102-40 | Förteckning över intressentgrupper | Intressentgrupp | |
102-41 | Kollektivavtal | Personal och organisation | |
102-42 | Identifiering och urval av intressentgrupper | Intressentgrupp | |
102-43 | Metoder för intressentdialog | Webbinarierna blev en succé | Stöda, engagera och handleda kunder och leverantörer |
102-44 | Frågor som lyfts fram av intressentgrupperna | Verkställande direktören har ordet | |
Redovisningsprinciper | |||
102-45 | Enheter som ingår i koncernbokslutet | Bolagets årsredovisning täcker hela verksamheten. Hansel är inte en koncern. | |
102-46 | Process för att fastställa redovisningsinnehåll och avgränsningar | Väsentlighetsanalys | |
102-47 | Frågor som identifierats som väsentliga | Väsentlighetsanalys | |
102-48 | Förändringar i tidigare rapporterade uppgifter | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-49 | Förändringar i redovisning | Styrning av hållbarhetsarbetet | Betydelsen av bolagets Green Office-verksamhet minskade, då arbetsrutiner förändrades på grund av coronapandemin. Miljökonsekvenser rapporterades i en mindre omfattning än tidigare. |
102-50 | Redovisningsperiod | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-51 | Senaste redovisning | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-52 | Redovisningscykel | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-53 | Kontaktperson för frågor | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-54 | Förenlighet med GRI Standards | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-55 | GRI innehållsindex | GRI-index | |
102-56 | Externt bestyrkande | Oberoende bestyrkanderapport | |
Styrning | |||
103-1 | Förklaring av väsentlighet och avgränsningar | Väsentlighetsanalys | |
103-2 | Förklaring av ledningsmetod och dess komponenter | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
103-3 | Bedömning av ledningsmetodens effekt | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
Ekonomiskt resultat | |||
201-1 | Skapat och levererat direkt ekonomiskt värde | Förenad upphandlingskraft
Gemensamma upphandlingar för en bred kundkrets |
Effektiv upphandling inom den offentliga sektorn
Hansel bidrar till en effektivare offentlig ekonomi genom att konkurrensutsätta upphandlingar och bistå kunderna med upphandlingar och upphandlingsledning. |
Indirekt ekonomisk påverkan | |||
203-2 | Betydande indirekt ekonomisk påverkan | Förenad upphandlingskraft | Effektiv upphandling inom den offentliga sektorn
Fungerande marknad och god konkurrensutsättningssed |
Antikorruption | |||
205-2 | Utbildning kring antikorruption | Öppen verksamhet i överensstämmelse med kraven | Insyn och transparens vid offentlig upphandling
Bekämpning av grå ekonomi Utbildning pågår hela tiden och gäller hela personalen, varför specificerade nyckeltal inte finns tillgängliga. I utbildningen i september 2020 deltog 72 personer. Inspelningen kunde ses under en vecka och den visades 117 gånger. |
Miljömässiga leverantörsutvärderingar | |||
Hansel 1 | Genomförande av miljöaspekter i gemensamma upphandlingar | Vi visar vägen för hållbar upphandling | Upphandling med hänsyn till klimatet och miljön
Hansel tilldelar hållbarhetsmärke till upphandling som uppfyller vissa kriterier. Vi mäter andelen hållbarhetsmärkta upphandlingar av samtliga upphandlingar. |
308-2 | Negativ miljöpåverkan inom leverantörskedjan och vidtagna | Vi visar vägen för hållbar upphandling | Upphandling med hänsyn till klimatet och miljön
I Hansels hållbarhetsanalys bedöms de positiva miljökonsekvenser som eftersträvas i upphandlingen, upphandlingens negativa miljökonsekvenser samt sätt att minska dessa skador eller främja uppnåendet av mål. Vid utgången av 2020 hade Hansel över 600 kontraktsleverantörer, vars antal varierar. Miljömärke tilldelas på Hansel till gemensamma upphandlingar, inte kontraktsleverantörer. |
Utbildning | |||
404-1 | Antal utbildningsdagar | Över 100 experter inom offentlig upphandling |