Nya medarbetare hittade sin plats i teamen på distans

Nina, Oskari och Tiina började på Hansel under ett exceptionellt år. Tiina hann jobba några veckor innan rekommendationen om distansarbete trädde i kraft. Nina och Oskari har tillsvidare inte upplevt någon normal vardag på Hansel, och de tre har aldrig träffats i verkligheten. Ändå anser de att anpassningen till nya arbetsuppgifter och nya kollegor har gått bra.

För servicechefen Tiina och juristen Nina var distansarbete ingenting nytt. Tiina har nästan 200 kilometer från hemmet till kontoret, medan Nina har arbetat i internationella organisationer med kollegor som alltid inte ens befinner sig på samma kontinent. För upphandlingskonsulenten Oskar var distansarbete en större nyhet, men även han konstaterar att allt har gått bra.

Basjobbet bekant på distans

”Jag jobbar i digitalteamet, och för oss är det naturligt att hålla kontakt med varandra på webben. Många av mina uppgifter handlar om utveckling, vilket det naturligtvis skulle vara kul att kunna diskutera och bollplanka med ett större gäng som deltar fysiskt på plats”, säger Tiina.

Nina och Oskari arbetar med upphandlingar. De konstaterar att samarbetet i projektgrupperna fungerat riktigt bra även på Teams. Alla är ense om att det svåraste är att försöka uppfatta vem som gör vad och vem som ska bjudas in till ett möte, när man aldrig har träffat största delen av medarbetarna fysiskt på kontoret.

”Introduktionsprogrammet fungerade bra och under det lärde jag känna en del av ansiktena.”

”Introduktionsprogrammet fungerade bra och under det lärde jag känna åtminstone en del av ansiktena. Dessutom diskuterar jag dagligen med juridikteamet på Teams och per telefon med de närmaste kollegerna. En del av de diskussionerna kan nog också beskrivas som kaffebordssnack”, beskriver Nina.

Oskari antar att han träffat ungefär en tredjedel av sin upphandlingsenhet under sina snart 10 månader på Hansel. Han anser att jobbytet under de exceptionella omständigheterna har gått bättre än förväntat:

”Jag arbetar med likartade uppgifter som i min föregående anställning. Det – och att jag känner till de system som vi använder – gjorde övergången mycket lättare.”

Både Nina och Oskari gillar att man på Hansel aldrig är ensam om en upphandling, utan alltid hör till ett team. De tre nya medarbetarna lägger stort värde på att kollegerna ger mycket hjälp och att atmosfären är hjälpsam till och med på distans.

Mångsidiga uppgifter med kunniga människor

Tiina, som tidigare arbetade hos en serviceleverantör, har upplevt övergången till ”andra sidan av bordet” som positiv.

”När man arbetar med utveckling av den egna organisationen känns det fint att kunna göra det på lång sikt”, säger Tiina.

Oskari hade arbetat relativt läng inom upphandlingsbranschen och kände därför till Hansel ganska bra.

”Kollegerna är just så kunniga som jag hade förväntat mig, och projekten är både intressanta och lämpligt varierande”, sammanfattar han sitt första år.

Nina gillar också att få jobba i en gemenskap av verkliga experter:

”Den smidiga starten har underlättats speciellt av vårt härliga digitalteam som ser till att verktygen fungerar som de ska varje dag.”

Nu när de nya medarbetarna börjar känna sig varma i kläderna med både arbetet och Hansel som bolag ser de fram emot att få återgå till en mer normal vardag och träffa fler kollegor. Trots att det är gott om variation i arbetsdagarna även på distans. Tillsvidare är det Teams som gäller, men säkerligen får de snart umgås med andra också i den trivsamma miljön på Posthuset.